Data dodania: 2025-11-19
Konferencja o Edukacji STEM za nami
Konferencja „Edukacja STEM - między nauką, relacjami i wyzwaniami systemowymi” zgromadziła nauczycieli, edukatorów i przedstawicieli instytucji edukacyjnych z całego województwa pomorskiego.
Konferencję otworzyły dr hab. inż. Justyna Płotka-Wasylka, prof. PG i Oliwia Wołosiuk. Następnie głos zabrali: dziekan Wydziału Chemicznego dr hab. inż. Jacek Gębicki, prof. PG, oraz Prorektor Politechniki Gdańskiej ds. Kształcenia, dr hab. inż. Mariusz Kaczmarek, prof. PG, potwierdzając znaczenie współpracy uczelni i środowiska nauczycielskiego.
Debata otwarcia – Byli ministrowie edukacji
Pierwszy panel, prowadzony przez prof. Janusza Rachonia, zgromadził trzech byłych ministrów edukacji: prof. Edmunda Wittbrodta, Wojciecha Książka oraz Franciszka Potulskiego. Dyskusja „Edukacja wczoraj, dziś i jutro” dotyczyła konsekwencji reform oświatowych ostatnich dekad, rozwiązań, które się sprawdziły, oraz tych, które wymagają korekty. Panel pokazał szeroką perspektywę systemową i umożliwił uczestnikom lepsze zrozumienie wyzwań, z jakimi mierzy się współczesna szkoła.
Była to rozmowa z osobami, które miały realny wpływ na kształt polskiej edukacji, tworzyły reformy, prowadziły resort edukacji i obserwowały, jak wygląda funkcjonowanie systemu z różnych perspektyw: państwa, uczelni, samorządu i szkół.
Celem panelu było nie tylko spojrzenie wstecz, ale przede wszystkim wyciągnięcie wniosków, które mogą służyć współczesnej i przyszłej edukacji STEM. Dyskusja uwzględniła zarówno kwestie programowe i organizacyjne, jak i prestiż zawodu nauczyciela, realne warunki pracy w szkołach, a także zmieniające się potrzeby uczniów.
Edukacja 2025: współpraca władz i szkół
W drugiej debacie, również poprowadzonej przez prof. Rachonia, uczestniczyły: Teresa Szakiel z Urzędu Marszałkowskiego oraz Ewa Furche z Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli. Rozmowa koncentrowała się na tym, jak realnie poprawiać edukację dzięki współpracy samorządów, szkół, regionu i państwa. Panelistki wskazały przykłady inicjatyw, które przynoszą wymierne efekty tu i teraz, ale także te, które wymagają zmian legislacyjnych, finansowania i partnerskiego myślenia o edukacji. Dyskusja dotyczyła zarówno polityki edukacyjnej, jak i konkretnych narzędzi wpływających na codzienność szkół: finansowania, programów rozwoju zawodowego nauczycieli, projektów infrastrukturalnych oraz współpracy z uczelniami i biznesem.
Nauczyciele praktycy: serce edukacji STEM
Trzeci panel, moderowany przez dr. hab. inż. Sebastiana Demkowicza, prof. PG, stanowił jeden z najważniejszych punktów konferencji. Prof. Małgorzata Kostrzewska, dr Justyna Gromadzka i dr Agnieszka Kopacz podzieliły się swoim doświadczeniem i konkretnymi wskazówkami dotyczącymi innowacji w nauczaniu, motywacji uczniów oraz włączania kompetencji społecznych i obywatelskich, do praktyki szkolnej. Uczestnicy panelu opowiedzieli o tym, jak wykorzystują nowoczesne technologie, grywalizację i metody projektowe, jak rozwijają w uczniach kompetencje przyszłości (myślenie krytyczne, współpracę, kreatywność) oraz jak wplatają w edukację elementy empatii, odpowiedzialności i postaw obywatelskich. Rozmowa pokazała, jak nowoczesne nauczanie STEM może łączyć technologię z relacją, eksperymentem, uważnością i praktycznym zastosowaniem wiedzy.
Wystąpienie prof. Ryszarda Szubartowskiego
Wyjątkowym punktem programu było wystąpienie prof. Ryszarda Szubartowskiego, twórcy autorskiej metody kształcenia uczniów zdolnych i mentora wielu olimpijczyków. Jego energiczny, inspirujący wykład wzbudził zainteresowanie uczestników, szczególnie w zakresie pracy z uczniami o wysokim potencjale i budowania motywacji wewnętrznej. Profesor jest twórcą słynnej Metody Szubartowskiego - podejścia opartego na działaniu, doświadczaniu i praktycznym przeżywaniu zagadnień informatycznych. Wśród jego uczniów są laureaci międzynarodowych olimpiad informatycznych oraz specjaliści pracujący dziś w wiodących firmach technologicznych, w tym w OpenAI. Jego wychowankowie zdobyli już ponad 120 medali, w tym liczne złote, na najważniejszych światowych konkursach.
Matura 2025 z perspektywy OKE
Panel piąty stanowiło wystąpienie Ewy Ludwikowskiej z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku. Uczestnicy poznali aktualne statystyki, problemy i zmiany w maturach z nauk ścisłych. Pani Ewa zaprezentowała dużo liczb, pokazała statystyki oraz przekazała wiele interesujących informacji nauczycielom.
Wypalenie zawodowe nauczycieli
Konferencję zamknął panel moderowany przez prof. Justynę Płotkę-Wasylkę, poświęcony wypaleniu zawodowemu i dobrostanowi nauczycieli. Dr Anna Burkiewicz-Kierzkowska, Barbara Peplińska i Marta Młyńska przedstawiły diagnozę problemu oraz praktyczne techniki radzenia sobie z przeciążeniem, stresem i brakiem równowagi.
Panel ten wzbudził szczególne zainteresowanie, wielu uczestników podkreślało, że temat dobrostanu powinien stać się stałym elementem rozmów o edukacji. Wypalenie zawodowe nauczycieli to nie tylko indywidualny kryzys, ale coraz częściej systemowy problem współczesnej edukacji. W świecie presji, ocen, niedoczasu i biurokracji coraz trudniej zachować pasję, energię i równowagę. W trakcie panelu Panie rozmawiały o tym, jak rozpoznać pierwsze sygnały wypalenia, jak reagować, gdy pojawia się przeciążenie emocjonalne, i co mogą zrobić szkoły oraz instytucje, by realnie wspierać dobrostan nauczycieli.
Podczas konferencji powstawały na żywo notatki wizualne, tworzone przez profesjonalną ilustratorkę – Karolinę Adamczyk. Dzięki nim każda prelekcja została uchwycona w formie przejrzystych, graficznych podsumowań, które uczestnicy otrzymają po wydarzeniu. Dodatkowo, osoby o szczególnych potrzebach mogły skorzystać z słuchawek, pozwalających skupić się na wypowiedziach panelistów, w bardziej komfortowych warunkach i lepiej przyswoić przekazywane treści.
Konferencję zamknął prodziekan ds. współpracy i rozwoju – dr hab. Maciej Sienkiewicz, podkreślając potrzebę dalszej współpracy między szkołami, a uczelniami oraz znaczenie dialogu o edukacji opartej na relacjach, wiedzy i odpowiedzialności.
Edukacja STEM wymaga współpracy wielu środowisk oraz odwagi wprowadzania zmian, zarówno systemowych, jak i tych codziennych, realizowanych przez nauczyciela w klasie. Było to wydarzenie, które realnie inspiruje do działania i pokazuje, jak wiele można osiągnąć, gdy łączą się: nauka, praktyka i zaangażowanie.
Patronatem honorowym, konferencję objęli:
- Jego Magnificencja Rektor Politechniki Gdańskiej – Profesor dr hab. inż. Krzysztof Wilde,
- Marszałek Województwa Pomorskiego - Mieczysław Struk
- Prezydent Miasta Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz.
Radio Gdańsk sprawowało patronat medialny.
Komitet organizacyjny konferencji:
Przewodniczący – dr hab. inż. Sebastian Demkowicz - koordynacja merytoryczna, program konferencji, nadzór strategiczny nad wydarzeniem
Członkowie komitetu:
dr hab. inż. Justyna Płotka-Wasylka - koordynacja paneli i współpraca z prelegentami, współprowadzenie konferencji
dr inż. Paweł Szczeblewski - obsługa uczestników, współpraca ze szkołami, logistyka
Oliwia Wołosiuk - komunikacja i materiały konferencyjne, współprowadzenie konferencji
-
2025-11-06
Akcje charytatywne na Wydziale Chemicznym