Dyskusja odbędzie się 2 lipca 2025 r. w godzinach 14:20–15:20, w Auli D101 w skrzydle C Wydziału Chemii UG.
Spotkanie to będzie okazją do wspólnej refleksji nad aktualnymi wyzwaniami i dobrymi praktykami w nauczaniu chemii analitycznej – zarówno na poziomie akademickim, jak i w kształceniu praktycznym.
W gronie panelistów znajdą się:

Prof. Emilia Fornal
Prof. Emilia Fornal jest chemiczką analityczką, ekspertką w zakresie chromatografii cieczowej i spektrometrii mas. Odbyła dwa podoktorskie staże naukowe, roczny w Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) we Francji oraz dwuletni, jako stypendystka Marie Curie, w GlaxoSmithKline R&D, Wielka Brytania. Od 2016 roku pracuje na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie. W okresie od 2021 do 2024 pełniła funkcję prodziekanki Wydziału Biomedycznego. Kieruje Katedrą Dietetyki i Bioanalityki oraz Zakładem Bioanalityki. Od 2025 pracuje także jako visiting researcher w Imperial College London. Jest przewodniczącą Zespołu Nauczania Chemii Analitycznej Komitetu Chemii Analitycznej PAN. W obszarze jej naukowych zainteresowań znajduje się uwierzytelnianie i wykrywaniu zafałszowań żywności, identyfikacja nowych substancji psychoaktywnych, celowana i niecelowana metabolomika i proteomika, badanie metabolizmu leków. Prowadzi szereg szkoleń z zakresu chromatografii, spektrometrii mas i bioanalityki.

Prof. Magdalena Biesaga
Profesor dr hab. Magdalena Biesaga jest ekspertką w dziedzinie chemii analitycznej z Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na badaniach związanych z rozdzielaniem, identyfikacją związków polifenolowych metodą LC-MS/MS, badaniu metabolitów tych związków powstających pod wpływem mikrobioty jelitowej, opracowaniem nowych sorbentów do zatężania wybranych ksenobiotyków jak również identyfikacją barwników naturalnych w tkaninach zabytkowych. Jest autorką ponad 70 publikacji naukowych z IF, współautorką 7 rozdziałów w monografiach anglojęzycznych a także 11 w języku polskim. Wypromowała 4 doktorów, ponadto opiekowała się 26 pracami magisterskimi i 11 licencjackimi i inżynierskimi. Opracowała i prowadzi od 25 lat autorskie zajęcia nauczania HPLC wspomagane e-learningiem.

Dr Bartłomiej Cieślik
Dr inż. Bartłomiej Cieślik jest absolwentem Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej, gdzie ukończył studia inżynierskie, magisterskie oraz obronił doktorat. Od 2015 roku prowadzi badania naukowe w zakresie gospodarki odpadami, badań środowiskowych oraz analizy pierwiastkowej. Równolegle aktywnie działa na polu dydaktyki akademickiej – zarówno jako wykładowca, jak i szkoleniowiec. Ma doświadczenie w prowadzeniu zajęć laboratoryjnych i wykładowych z zakresu szeroko pojętej chemii analitycznej, spektroskopii i elektrochemii, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Obecnie, oprócz pracy naukowej w Katedrze Chemii Analitycznej Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej. Jest związany z Centrum Nowoczesnej Edukacji PG, gdzie rozwija i wdraża innowacyjne metody nauczania oparte na neuronaukowych podstawach skutecznego uczenia się, metodach aktywizujących oraz podejściu typu Project-Based Learning. Regularnie prowadzi warsztaty dla nauczycieli akademickich i szkół średnich z zakresu zastosowania neuronauk w dydaktyce oraz wystąpieniach publicznych.