Data dodania: 2025-02-04
3+2 – nowa formuła studiów magisterskich na Wydziale Chemicznym Politechniki
Chcąc nadążyć za szybko postępującą zmianą na rynku pracy, Wydział Chemiczny Politechniki Gdańskiej wprowadza nową formułę studiów II stopnia – model 3+2 i dostosowuje swoje programy nauczania. Jest to odpowiedź na potrzeby studentów, którzy poza tradycyjną nauką potrzebują rozwijać też kluczowe kompetencje przyszłości.
Nowa formuła
Według raportu „Kompetencje przyszłości – jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”*, sukces zawodowy w przyszłości zależeć będzie od umiejętności dostosowywania się do zmieniających się wymagań pracodawców oraz ciągłego dokształcania się. Kluczową rolę odegrają:
- kompetencje poznawcze – kreatywność, logiczne myślenie i umiejętność rozwiązywania złożonych problemów,
- kompetencje społeczne – zdolność do efektywnej współpracy, przywództwa, przedsiębiorczości oraz inteligencja emocjonalna,
- kompetencje cyfrowe i techniczne – szeroki zakres umiejętności cyfrowych, od rozwiązywania problemów technologicznych, po wiedzę z zakresu cyberbezpieczeństwa i analizy danych.
Nowa formuła studiów magisterskich na Politechnice Gdańskiej umożliwia studentom nie tylko zdobycie tej wiedzy, ale również jej praktyczne zastosowanie podczas pracy zawodowej.
Elastyczny system edukacyjny
— "Wprowadzenie modelu 3+2 to odpowiedź na zmieniające się potrzeby młodego pokolenia i rynku pracy. Studenci uczą się trzy dni w tygodniu, a pozostałe dni mogą przeznaczyć na pracę zawodową, rozwijanie swoich pasji lub samodzielną naukę w indywidualnym tempie dzięki kształceniu asynchronicznemu – student ma gotowe materiały i przyswaja wiedzę w dogodnym dla niego momencie. Ten model pozwala efektywnie zarządzać czasem i budować unikalne kompetencje, jak zarządzanie projektami, kreatywność czy umiejętność pracy w zespole. Dzięki temu nasi absolwenci wychodzą na rynek z przewagą – nie tylko z wiedzą teoretyczną, ale także z praktycznym doświadczeniem" – mówi dziekan Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej, dr hab. inż. Jacek Gębicki, prof. uczelni.
Model 3+2 to przykład realizacji idei elastycznego systemu edukacyjnego, w którym studenci mają dostęp do form nauki, dostosowanych do ich potrzeb i współczesnych wymagań rynku pracy. Ograniczenie liczby dni zajęć na uczelni, ułatwi podjęcie pracy lub staży zawodowych.
Praktyczna korzyść dla studentów
Nowa formuła studiów to krok w kierunku równoważenia nauki, pracy i życia osobistego. Studenci mogą już w trakcie studiów zdobywać doświadczenie zawodowe, a jednocześnie rozwijać swoje kompetencje.
— "Model studiów 3+2, który wprowadziliśmy na naszym wydziale, to przełom w podejściu do kształcenia na studiach magisterskich. Daje on naszym studentom wyjątkową możliwość połączenia nauki z pracą zawodową, czego inne uczelnie w Polsce w takiej formie nie oferują. Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności i praktycznego doświadczenia – nasz program idealnie na to odpowiada. Dzięki hybrydowemu modelowi kształcenia łączymy laboratoria stacjonarne z wykładami online, co pozwala studentom zdobywać wiedzę, przy jednoczesnym rozwijaniu swoich zawodowych umiejętności" – dodaje dziekan Wydziału Chemicznego.
Studiuj na chemicznym!
Kandydaci mogą wybierać spośród kierunków takich jak: Biotechnologia, Chemia, Inżynieria i technologie nośników energii, Korozja, Technologia Chemiczna oraz Zielone Technologie w języku polskim i angielskim. W ramach studiów oferowany jest szeroki wachlarz specjalności dostosowanych do wymagań rynku pracy, a na wydziale organizowane Targi Pracy, podczas których studenci mogą poznać i porozmawiać z potencjalnymi pracodawcami.
Proces rekrutacyjny rozpoczyna się 28 stycznia i potrwa do 7 lutego. Szczegółowe informacje dotyczące harmonogramu i zasad rekrutacji dostępne są na stronie internetowej wydziału https://chem.pg.edu.pl/oferta-edukacyjna.
— "Zapraszamy do składania dokumentów i dołączenia do grona studentów Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej! Rozwijamy kompetencje przyszłości, które wyróżnią studentów na rynku pracy i pozwolą rozwijać się w zawodach o ogromnym znaczeniu dla współczesnego świata. Absolwenci naszego wydziału są cenieni na rynku pracy za praktyczne podejście do rozwiązywania problemów, interdyscyplinarną wiedzę i umiejętność łączenia teorii z praktyką. Przemysł chemiczny, farmaceutyczny, kosmetyczny, energetyczny czy ochrona środowiska – to tylko niektóre z obszarów, w których mogą później pracować" – podsumowuje prodziekan ds. kształcenia, dr hab. inż. Robert Tylingo, prof. uczelni.
*„Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?", opracowanie Fundacja Przyszłości Edukacji, 2024.
-
2025-01-31
Program PROM - krótkookresowe mobilności
-
2025-01-28
Żegnamy dr. inż. Henryka Strzeleckiego
-
2025-01-23
Wspieramy WOŚP